Algemene absintdiscussie

Absint en Recht van antwoord (belgie)

Johan (01/04/05 om 20:35:03):

Ik kijk er echt naar uit welke idioten vtm in de oppositie gaat opvoeren.
In het beste geval zijn het gewoon slecht geinformeerde mensen , maar ik vrees het ergste.
Meestal draait het programma uit op een koleriek  welles nietes.  

 

Helfrich (01/04/05 om 21:01:28):

In het beste geval worden de belangen van de absintheur behartigd door een ter zake kundig persoon. Verder ken ik het programma niet. Goedele presenteert het, begrijp ik?

 

Johan (01/04/05 om 21:25:23):

Dat klopt, goedele op zich valt best wel mee.(  ze fungeert zo'n beetje als de catalysator in het programma)
Het zijn de discussies die mij zorgen baren ,ik heb het programma al een paar keer gezien en het blijft me verbazen waar ze de fanatici halen.
Blijkt ook uit de brief he "Moeilijker te vinden is iemand die het drankje \'gif\' vindt en het
verschrikkelijk vindt dat absinth nu terug legaal gebrouwen, geschonken en gedronken mag
worden in heel Europa"
tiens hoe zou dat komen ?
Misschien is er wel helemaal geen reden tot discussie.
Nee , imho is recht van antwoord een op sensatie belust programma
Ps : na de discussie  gaan 3 wijzen (whats in a name) zich beraden over wie het meeste gelijk heeft , mensen die waarschijnlijk nooit een glas absint gedronken hebben  laat staan voldoende kennis ter zake  hebben om een oordeel te vellen

 

Johan (01/04/05 om 21:49:05):

Niet tegenstaande  zou het wel een goed idee zijn natuurlijk  om  een ervaren  absintheur  een recht van antwoord te geven en de massa in te lichten  over wat absint wel of niet is.
Ik denk dat belgie op dat vlak  nog heel wat voorlichting kan gebruiken.


 

Helfrich (01/04/05 om 21:55:07):

Ik ken het programma niet, dus ik kan er niet goed over oordelen.

Bedenk dat 'we' hier in NL ook het nodige hebben meegemaakt wat dat betreft. Dat had lang niet altijd met sensatiezucht te maken. Ook hier werd over gif gesproken - over hallucinaties en over waanzin. Niet enkel door sensatiebeluste lieden, maar ook door oprecht verontruste deskundigen (Jellinek) en vakmensen uit de slijtersbranche. Als dergelijke lieden in België moeilijk te vinden blijken, is dat de zoveelste barst in het drogbeeld van de 'nuchtere Nederlander'.

Laat het enigszins een sensatieprogramma zijn. Als er ruimte is voor het woord, is er ruimte voor het argument. En er is iemand die eventueel bereid is inbreng te leveren. Dat kan ik enkel aanmoedigen.

Een reden tot discussie is er zeker: in België is immers een absintwet van kracht. In NL ben zelfs ik met mijn kop op de buis verschenen, toen enkelen zich inspanden zo'n wet buiten werking te stellen.

 

Helfrich (01/04/05 om 21:56:43):

Johan schreef:

Niet tegenstaande  zou het wel een goed idee zijn natuurlijk  om  een ervaren  absintheur  een recht van antwoord te geven en de massa in te lichten  over wat absint wel of niet is.
Ik denk dat belgie op dat vlak  nog heel wat voorlichting kan gebruiken.


Exact.

 

sixela (01/10/05 om 14:10:04):

Helfrich schreef:


Een reden tot discussie is er zeker: in België is immers een absintwet van kracht.


Was. De afschaffing van die wet is verschenen in het staadsblad van 31 december 2004 - vanaf 1 januari 2005 is de wet afgeschaft.

Ik weet nog steeds niet of mijn kop op de bus komt; ik heb zelf mee moeten zoeken naar de tegenpartij, en ik weet niet of de 'expert' die ze twee jaar geleden voor een radioprogramma hadden gevonden (een geestelijke die instaat voor behandeling van zware alcoholici, toevallig ook in mijn gemeente - die is uiteraard niet zo te vinden voor sterke drank) ook wil meedoen.

Ik ben trouwens niet zozeer gekant tegen zijn stelling dat absint slecht kan zijn -- alleen wel tegen de stelling dat absint slechter zou zijn dan andere toegelaten sterke dranken (en ze is duurder dan andere dranken, dus ik zou zeggen dat dronkaards waarschijnlijk wel iets anders vinden om zich goedkoper te bezatten).

 

Helfrich (01/11/05 om 14:23:06):

sixela schreef:


Was. De afschaffing van die wet is verschenen in het staadsblad van 31 december 2004 - vanaf 1 januari 2005 is de wet afgeschaft.


Grappig. Dat is me volkomen ontgaan. Ging er nog iets aan vooraf of was het simpelweg een wijs besluit, om Nederlandse toestanden zoals inconsistenties in de rechtsgang te voorkomen?

 

sixela (01/11/05 om 17:45:39):

De wet was al in strijd met de Europese verdragen, aangezien ze ook de invoer verbood.

De administratie deed dan ook wat men meestal doet in België: niet vervolgen, want anders zou iemand de wet wel eens kunnen aanvechten en dat zou nogal wat werk veroorzaakt hebben.

Maar we hebben een staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging, met een dienst die oude en niet gebruikte wetten eruit probeert te lichten.

 

Helfrich (01/18/05 om 23:36:53):

sixela schreef:

Ik weet nog steeds niet of mijn kop op de bus komt;

Weet je het inmiddels wel? Wordt het nog wat met die uitzending?

 

sixela (01/31/05 om 01:59:50):

Neen, ze vinden niemand die iets tegen absint wil komen zeggen - de broeder Alexandriaan hier heeft geen gaatje in zijn agenda...

 

Helfrich (01/31/05 om 14:58:06):

Hm. Erg jammer, maar op zich niet verkeerd dat zo iemand niet te vinden is.

 

Algemene absintdiscussie